14 november - Tour de Saigon

14 november 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

We waren vroeg op, en iets over zevenen aan het ontbijt. Dit keer geen buffet, maar de avond ervoor uitgekozen European Breakfast. Het lukt me s morgens niet hele Vietnamese Noodles naar binnen te werken, maar een toast met een dubbel gebakken eitje en yoghurt met watermeloen gaat er zeker in. En natuurlijk koffie en thee. Ook geen sinaasappelsap hier haha.

Om half9 werden we opgehaald door Dana, onze tourleader vandaag. En verrassing…. We kregen een privé tour. Ook wel eens fijn om niet in een kudde achter elkaar te hoeven lopen. Je stelt ook eerder vragen als je in een klein groepje bent.

Als eerste gingen we naar het Herenigingspaleis (zoals hij officieel heet) in de stad. Het oude paleis Norodom gebouwd tussen 1868-1873 door Franse kolonisten is gebombardeerd en het nieuw gebouwde paleis had iets weg van het Witte Huis. Gebouwd tussen 1962-1966. We kregen binnen een rondleiding en konden alle vertrekken bezoeken. Niet alleen privé vertrekken maar ook ontvangstkamers en conferentie ruimtes. Erg interessant allemaal.

Vandaar liepen naar we naar de bunker achter het paleis, waar gescholen kon worden als er gevaar dreigde. Alle apparatuur van toen staat er nog. Zelfs de oude telefoons en telex machines. Buiten stonden allemaal militaire tanks. We zagen oudere mannen in groene pakken lopen, maar dat blijken veteranen te zijn uit Noord Vietnam. Ik heb een stel op de foto vastgelegd.

Toen hebben we het Postkantoor bezocht. Een groot gebouw met vele Franse invloeden, vooral zichtbaar op de gevel. Gebouwd tussen 1886-1891 toen Vietnam onder Frans gezag van de Unie van Indochina viel. Binnen waren nog de originele telefooncellen, want ja toen bestond de mobiele telefoon nog niet.

Vandaar reden we naar een Tao Tempel. Het taoïstische geloof is door de Chinezen deze kant opgebracht, en het zag er prachtig uit. Buiten mocht je fotograferen, binnen niet en de schoenen moesten uit. Een zee van rust in een luidruchtige stad.

Vandaar reden we naar het War Remnants Museum. Drie etages met foto’s over de Vietnamese Oorlog. Heel indrukwekkend omdat je op de foto’s het ware verhaal ziet. Vele fotografen zijn omgekomen in de oorlog, maar hun foto’s leven voort.

Tenslotte zijn we afgezet bij de Saigon Market, alwaar de kraampjes je om de oren vliegen, laat staan de verkopers die je alles willen slijten.

Ben daar helemaal klaar mee eerlijk gezegd, en Hans ook. Dus een paar kiekjes en lekker naar buiten.. nou lekker, het is buiten 34graden, weinig wind en klammig. Dus gaan lunchen in een klein tentje. Lekker soepje met vis en tofu, en wat springrolls - altijd lekker.

Nu terug op de kamer. We hadden het plan naar het Hard Rock Café in Saigon te gaan voor het diner. Maar die is inmiddels permanent gesloten, dus we gaan voor een van de kleinere tokootjes in de buurt.

Rond een uur of 7 op weg gegaan om een leuk restaurantje te vinden. Hans was bij de middagwandeling gestuit op een Thai die net geopend was om de hoek. Dus samen besloten daar te gaan eten. Geen gasten binnen maar dat kon altijd nog komen. We werden vriendelijk verwelkomd en mochten aan een tafeltje gaan zitten. Twee drankjes besteld en de menukaart bekeken. Ik zag lekkere curry en ze hebben mango sticky rice. Dus de bestelling doorgeven aan de ober, maar die begon gelijk: Mango Sticky Rice hebben we niet, Green Curry hebben we niet, Hans wilde iets met vis, nee hebben we niet. Wat hebben jullie wel?? Van de uitgebreide kaart hadden ze maar 5 gerechten, en tja daar hebben wij nu net geen zin in. Hans was er klaar mee, bij mij kwam de stoom uit mijn oren.. dus drankje opgedronken en afgerekend, en we vertrokken… bleek dat ze de Grand Opening nog niet gehad hadden, en wat gerechten uit proberen.. zeg dat dan gelijk voor we de tent inlopen.

Op naar een andere toko die we snel vonden. Soort Streetfood, afgeladen met lokalen en toeristen, en zag er zeer simpel uit, maar een menukaart waar je U tegen zegt, en alles voorradig. We zijn gaan zitten, en hebben gesmuld! Twee soepjes vooraf, een gebakken rijst met vis, en gebakken rijstnoedels met allerhande vlees, twee drankjes voor maar €11.. tja dat kan alleen maar hier in Vietnam.

Na het eten nog wat gewandeld en terug naar het hotel.

Oh voor ik het vergeet, het heeft in HoiAn heel erg geregend sinds we vertrokken, zo erg dat de straten blank staan, en voorlopig houdt het nog niet op. Reisadvies voor Hoi An  “Als je plannen hebt naar HoiAn te komen, probeer ze om te zetten” nou hoe blij ben je als je geweest bent, en mooi weer hebt gehad.

Lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag! Welterusten 😴

1. Yvonne:
    14 november 2023
    Mooi verhaal weer! Wat hebben jullie weer veel gezien!!
  2. Lydia en Jan:
    14 november 2023
    Gelukkig op tijd vertrokken uit HoiAn, en wat een belevenissen goed en slecht hahaha