Op naar Hammerfest

5 februari 2024 - Hammerfest, Noorwegen

De wekker ging vanmorgen om half4, alles al ingepakt dus we hoefden alleen maar aan te kleden. En natuurlijk blijven er nog last minute klusjes. Gianni was zo lief ons naar Schiphol te brengen, en die stond kwart over 4 bij ons voor de deur. Thanks Gianni!!

Gelukkig is het niet druk onderweg dus we waren er zo.

Boardingpas uitgedraaid en door de security naar de B pier. Bij de gate kregen we de stoelen in de business class op rij2. De vlucht zat aardig vol, zakenlui en jeugdigen. De vlucht duurde 1.50uur. Onderweg een prachtig opkomende zon, en met sneeuw bedekt landschap.

Aangekomen op Oslo konden we niet naar de transfer. Kon wel, maar dan moesten we een fles Bacardi achterlaten. Drank is rete duur in Noorwegen, vandaar van Schiphol meegenomen. Dus naar de incheck en de fles in bagage in het ruim. Dachten we handig met handbagage te reizen maar dat werd effe anders. Genoeg overstaptijd dus zo gezegd zo gedaan.

Op Gardemoen airport is het echt zoooo rustig, alle mensen super relaxed, alsof ze in een andere modus leven. Ik hou ervan. Ze spreken je aan in het Noors en als je zegt English, dan gelijk hup in het Engels. Om 1050uur instappen en vertrek is om 1120uur en dan zijn we in Tromsö 1320uur

De vlucht vertrok 10minuutjes te laat maar maakte de vertraging tijdens de vlucht goed en we landden mooi op tijd. Het uitstappen verliep traag en wij moesten onze bagage eerst in de aankomsthal halen en dan inchecken voor de vlucht naar Hammerfest. Er ging ook een vlucht een half uur later. Zie het als een shuttle vlucht. Hans op zoek naar de bagage en ik zoeken naar de balie van Wideroe om de vlucht mogelijk een half uur later te nemen. Uiteindelijk vond ik iemand van de maatschappij maar die zei, je kunt de volgende vlucht nemen maar dan moet je annuleren, een nieuwe vlucht boeken/kopen en de oude ticket restitueren.. ja jeetje dat is wel heel omslachtig allemaal…

Op dat moment komt Hans aanlopen met de bagage, en die vrouw zegt, check de bagage voor deze vlucht in, het kan nog! Nou dat laat ik me geen twee keer zeggen, hup bagage ingecheckt en op een holletje naar de security. Vandaar door naar de gate, waar iedereen op z’n dooie akkertje zat te wachten. Oh zegt Hans, ben me petje vergeten bij de security, ik zeg, ik wacht hier ren jij terug. En een paar minuten later was hij er weer, en we konden rustig instappen. (Rustig, met het zweet op de rug hahaha)

Een Dach8 type vliegtuig, lijkt op de Fokkers die KLC vroeger had, met propellers, vloog ons naar Hammerfest. Precies optijd! Prachtig uitzicht onderweg. De vlucht was niet vol, alleen maar werklui van boorplatforms en zo, en we zaten riant naast elkaar.

Een half uur later landden we, en de luchthaven is letterlijk gerund door 6 man en een paardekop haha. Heel miniatuur, kleine aankomstband, de vertrekhal zat er aan vast met 1 incheckbalie. Taxistandplaats voor de deur en verderop de bushalte. We moesten door de kou wel dat eindje lopen naar de bushalte, maar dat hadden we er voor over als je nagaat dat de bus €4 kost en een taxi €79. De buschauffeur gaf ons “bejaardenkorting” omdat we 60+ zijn 😂😅🤣😂😅🤣

Hij stopte vlakbij ons hotel, en het was 5minuutjes lopen naar de ingang. Het heeft hier goed gesneeuwd maar de looppaden zijn prima begaanbaar. Om de hoek is een supermarktje dus van alles ingekocht voor de komende 4 dagen, en iets te eten voor de avond.

Het was een lange dag en die voel je na zo een intense reis.

Morgen een nieuwe dag die vroeg begint. Het daglicht is er tussen 1000 en 1500uur, en schemeren doet t al vanaf 0800uur. En daar moet je het van hebben. Welterusten!

1. Kelly:
    5 februari 2024
    Wat een reis! Scheelt veel geld met de bus! Haha bejaardenkorting...

Ziet er prachtig uit allemaal! Have fun
  2. Cat:
    5 februari 2024
    Leuk hoor! Heel veel plezier!
  3. Astrid:
    5 februari 2024
    Leuk dat jullie weer op reis gaan! En ik reis weer gezellig mee vanaf m'n luie bank... Heel veel plezier en de eerste foto's zijn alweer heel mooi
  4. Yvonne:
    6 februari 2024
    Leuk om weer mee te mogen lezen!
    Veel plezier ❤️!
  5. Branca:
    6 februari 2024
    Gezellig weer mee te mogen genieten. Jullie ook genieten, veel plezier. 😘👍👋

Jouw reactie