Dag 4 in Hammerfest

8 februari 2024 - Hammerfest, Noorwegen

Wederom bijtijds opgestaan, maar zo heb je wel wat aan je dag! Lekker ontbeten en erop uit.

We zijn het eerst naar het Museum of the Reconstruction gegaan. Dit museum verteld het verhaal voor de Tweede Wereldoorlog, tijdens en na. De stad was grotendeels platgebombardeerd en is na de oorlog opnieuw opgebouwd. Heel interessant en het had wat weg van het Openluchtmuseum in Nederland. Huiskamers nagebouwd hoe het allemaal was. Je bent er zo 2-3uur zoet.

Toen de bus genomen naar de Struve Geodetic Art. Omdat hij op een hoek van de baai staat is de wind enorm daar. En met een straffe wind is de gevoelstemperatuur rond de -26. We konden in de buurt komen maar het plateau waarop de boog staat was onbegaanbaar. Dus een foto op “afstand” gemaakt.

De Geodetische boog of graadmeting van Struve is een graadmeting van 2820 kilometer van Hammerfest tot aan de Zwarte Zee, die tussen 1816 en 1855 is uitgevoerd. Het doel was het nauwkeurig bepalen van een grote afstand op het aardoppervlak om zo nauwkeuriger de vorm en grootte van de Aarde te kunnen bepalen.

Daarna terug naar het centrum, en zijn we gaan opwarmen bij een warme kop thee en een broodje gerookte zalm.

In de avond zijn we uiteten geweest bij Sot bar & burger. Een tentje vlakbij de busterminal waar ze hamburgers en sushi serveren.

In Hammerfest geen fastfood tentjes zoals McDonalds en KFC, dus Sot is een prima alternatief waar de hamburger nog authentiek gemaakt wordt.

Daarna terug naar het hotel. En omdat de hemel helder was gekeken of het Noorderlicht zichtbaar was. Niks bespeurd maar de temperatuur nodigt ook niet uit om lang buiten te blijven.

Morgen weer een reisdag, via Tromsö naar Oslo voor de laatste paar dagen.

1. Lydia en Jan:
    10 februari 2024
    Leuk om de historie te zien en Brrrr 🥶 koud joh hahaha

Jouw reactie