3 november - City Tour Seoul

3 november 2023 - Seoel, Zuid-Korea

Vandaag om 4uur s nachts klaarwakker, allebei! Jetlag…

Tja en dan de tijd overbruggen tot we naar het verzamelpunt gingen van de city tour om 0850uur. Alles rustig gedaan, koffie gedronken en toen we klaar waren bij Paris Baquette een broodje gegeten met nog een bakkie koffie. Ontbijten is een must als je de hele dag onderweg bent.

Bij het metro station CityHall was de verzamel plek. Tourleider Emily was al aanwezig en zijn controleerde de namenlijst. Allerlei nationaliteiten namen deel, Amerikanen, Chinezen, Taiwanezen, Australiërs, een Zweed, en wij from Holland.

Met een bus naar de eerste bezienswaardigheid. Een tempel met een heel verhaal, waarvan het meeste langs ons heen ging. Ik wilde foto’s maken, Hans wilde filmen en konden het niet opbrengen om aandachtig te luisteren. Wel erg leuk om te zien. Het volgende was de wisseling van de wacht bij het paleis. Jeempie wat was t daar druk, je kon over de hoofden lopen. Maar ook het paleis was echt de moeite waard.. Emily vertelde honderd uit over de historie van het paleis en de familie. We hebben een uur rondgelopen. Een weetje, als je in klederdracht verschijnt heb je gratis toegang. Die had ik thuis gelaten, haha…

Vandaar uit werd het minder interessant.. de ginseng wortel is hier onwijs populair, en dus moesten we min of meer verplicht naar een ginseng-huis. Daar werd de geschiedenis en bijzonderheden van de wortel uitgelegd. Nooit geweten dat de Koreaanse, Japanse en Chinese wortel zo verschillend zijn qua werking. Dat heb ik dan weer wel onthouden. In de winkel waar je ginseng producten kon kopen, rezen de prijzen de pan uit. Dus een no-go, een potje ginseng poeder wat goed is voor 1001 kwalen kwam op een Euro of 90. Toen kwam ze op de proppen met een “kuur voor 10dagen”, ja ook Euro38. Nou en bedankt, ik doe wel een extra rondje in de sportschool, ook heel gezond.

Vandaar vertrokken we richting Insadong, een winkelstraat met eettentjes. We mochten op ons zelf 2,5uur doorbrengen. Allerhande souvenirs gescoord en geluncht bij een verborgen tentje driehoog-achter. Lekker dumplings gegeten.

Vandaar gingen met de bus naar de Seoul Tower. Ook daar had ik me het nodige van voorgesteld en kwam ietwat teleurgesteld vandaan.

Het had behoorlijk geregend en toen we daar aankwamen waren de wolken nog niet allemaal verdwenen. Met een kabelbaan gingen we naar boven maar vanaf het uitzichtpunt zag je gewoon niet veel. De hele stad zou zichtbaar moeten zijn, nou als we de dichtstbijzijnde wijken zagen was t veel. Wel foto’s gemaakt maar t was niet wat we verwacht hadden.

Als laatste gingen we naar Namdaemun Market, maar bleek dat we maar een half uur tijd hadden om rond te kijken. En die Market is retegroot, dus na 3 straatjes konden we terug. En er is niets frustrerender dan op je klok te moeten kijken wanneer je terug moet.

Al met al een leerzame dag met hoogtepunten maar ook teleurstelling.

We waren rond 4 uur terug in het hotel. Omdat we geen blijvende wifi hebben in Seoul, alleen hier en daar en in het hotel, komen mondjes maat berichten binnen. Ik zag tijdens de tour een sms oplichten over de vlucht van zondag naar Hanoi, dus dacht oeps als we terug in het hotel zijn moeten we inchecken.. maar dat lukte niet, iets van onvindbare reservering of niet betaald… Wat??? Niet betaald??? Het zweet brak me lichtelijk uit, je gaat me niet vertellen dat ik zondag niet kan vliegen. Toen nog een keer de info doorgenomen en die sms bekeken… staat erin “vergeet niet binnenkort in te checken, dat kan 24uur van te voren”.. Ooohhh dan was dat t bericht, en mag ik pas zaterdag inchecken! Paniek om niks.

Uiteten bij Grandma Yu’s House, een authentiek Koreaans BBQ Restaurant vlakbij het hotel. Een geweldige tent zonder toeristen.

Het eten was superlekker alles erop en eraan en de eigenaresse hielp bij het roosteren en snijden van het vlees. Een heerlijk bibimbap erbij met een pittige saus volgens haar, maar Hans vond het net ketchup, de pittigheid was heel ver te zoeken haha.

Het is kwart voor 10 s avonds en we gaan zo slapen. Morgen staat het wekkertje om half6 omdat we naar de DMZ afreizen. De Demilitaire Zone in het Noorden van Zuid Korea.

1. Lily:
    3 november 2023
    Leuke fotos!! Het paleis en de toren herinner ik me nog wel...veel plezier morgen❣️
  2. Branca:
    3 november 2023
    Gincheng creme hier €1,80 grote pot en helpt ook tegen 1001 kwaaltjes. Jullie hebben een hoop gezien, leuk! Mooie foto, leuk om zo mee te kijken 👍 Veel plezier morgen, we gaan het weer lezen… Groetjes
  3. Yvonne:
    4 november 2023
  4. Yvonne:
    4 november 2023
    Mo, als het niet lukt met het vliegen,of als er iets niet goed gaat met de reis organisatie heb ik wat telefoon nummertjes voor je. Laat het me weten👍🧐 (Geschreven door Carl )