17 november -Phnom Penh ontdekken

18 november 2023 - Phnom Penh, Cambodja

Vroeg opgestaan om bijtijds te ontbijten. Om 0800uur werden we opgehaald voor een stadstour en een bezoek aan de Killing Fields. We werden heel toepasselijk gereden in een TukTuk!! Hier in PP rijden er heel veel van rond alle soorten en maten.

Als eerste gingen we naar het Koninklijk Paleis. Heel interessant en onze gids legde alles goed en duidelijk uit. Ruim 17 hectare groot, gebouwd rond 1866 toen de hoofdstad Oudong veranderde in PP. Hans moest een lange broek aan, en ik was goedgekeurd in mijn kleding .

Vandaar gingen we naar Silver Pagoda, Wat Preah Keo, op het terrein van het paleis. Gebouwd in 1892. De naam ontleent de pagode aan de zilveren tegels op de grond van de pagode.

De volgende stop was een monument ter gedachtenis aan de onafhankelijkheid midden in de stad. Cambodja werd onafhankelijk van Frankrijk in 1953.

Vandaar zijn we richting de Killing Fields gereden, ongeveer een kwartier rijden buiten de stad. Choeung Ek heet het museum en het betekent “De velden des doods”. Erg indrukwekkend en het geeft een beeld van de gruwelijkheden die hebben plaatsgevonden.

Verder hebben we de gevangenis Tuol Sleng bezocht en het Genocide museum.

Na alle ellende nog wat luchtigheid tijdens de tour. We zijn naar een overdekte markt geweest (geen mensen die je aanklampen gelukkig zoals in Vietnam) en we hebben geluncht in een lokaal tentje.

Een lange tour maar de gids wist heel veel te vertellen zodat je aandacht niet verslapt en de rit in de TukTuk was een bijzondere ervaring. En de ellendige beelden zullen nog wel op het netvlies blijven staan.

1. Lydia en Jan:
    18 november 2023
    Lijkt me inderdaad heel indrukwekkend en helaas een verschrikkelijke periode. Maar TukTuk is leuk hè en het paleis zal prachtig zijn. Kijk uit naar de foto’s 💋📷
  2. Yvonne:
    18 november 2023
    Poeh! Zware dag! Nu weer ff lekker genieten van leuke dingen!