16 november - Reisdag naar Phnom Penh

16 november 2023 - Phnom Penh, Cambodja

Vroeg opgestaan, lekker gedoucht en beneden ontbeten. Om 1000uur zou de taxi ons naar de luchthaven brengen. Hij was zelfs een kwartier te vroeg, maar helemaal top, en binnen 20mins waren we op de luchthaven. Een groot compliment hoe hij ons door het drukke verkeer in no time heeft geloodst.

We konden om half11 inchecken, en we stonden er als eerste. Ik had problemen met pre check in vanaf het hotel op mijn iPad en mobiel, maar dat gaf helemaal niks, ik was ruim op tijd op de luchthaven om in te checken.

Voor de paspoortcheck stonden lange rijen, dus aansluiten en heel veel geduld hebben. Moet eerlijk zeggen dat de rij in Seoul de eerste dag langer was. En de we stonden niet lang stil, en werd door geschuifeld. Eenmaal aan de beurt was het een kwestie van stempels en door naar de security. Ook daar lange rijen! Gelukkig hadden we genoeg tijd. Andere mensen vroegen voor te mogen omdat hun vlucht aan de gate al aan het instappen was. Geen probleem.

De security verliep prima, hoewel telkens schoenen uit, ipad apart aanbieden en horloge af best wel een dingetje kan zijn. Snel een broodje onderweg gekocht, en door naar de gate. Ze zouden 1220uur instappen beginnen, maar ze begonnen al tien over 12. Prima, dat betekende dat we ruim op tijd klaar waren voor vertrek.

Een klein toestel van CambodjaAnkor Airlines, ATR72.  De vlucht duurde een minuut of 40, inflight moest ik 2 immigratie- en 2 declaratieformulieren invullen. Dus ik had alle tijd nodig, haha.. Gelukkig was het visum geregeld.

Phnom Penh is helemaal geen drukke luchthaven, slecht een handje vol toestellen. Met de bus naar de aankomsthal, en aansluiten voor de immigratie. Wat een luxe vergeleken bij Korea en Vietnam. Geen rijen, en snel werkende ambtenaren. Binnen no time liepen we naar buiten alwaar onze chauffeur ons stond op te wachten.

Hij zei gekscherend dat de rit naar het hotel langer duurde dan de hele vlucht.. hij heeft onderweg gestopt om mij een Sim kaart te laten kopen. Heel handig in deze landen .. in Vietnam had ik continue internet en dat is ook wel fijn, hoef je je bundel niet aan te spreken. Dus voor Cambodja ook maar gedaan.

Het hotel ligt best centraal in de stad. Een nadeel was dat ze met een renovatie bezig zijn, maar daar merk je alleen bij aankomst wat van. Eenmaal in het hotel hoor je niets.

We hebben de buurt kort verkend en wat geld opgenomen. Hier staat alles in Cambodian Riel en/of USD. Dat is even wennen.

S avonds bij het zwembad wat de gedronken en gegeten.  Er speelde ook een live-bandje.

Rond 2100uur terug naar de kamer, alwaar we gaan slapen. Morgen staat er een tour op t programma van een halve dag, dus de middag aan onszelf. Slaap lekker allemaal!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade