1 november - Dag van vertrek

2 november 2023 - Seoul, Zuid-Korea

Na lange tijd wachten was de dag van vertrek aangebroken. Omdat de vlucht in de avond vertrekt moet je de hele dag overbruggen.

Maar voor ons geen probleem omdat we alles gespreid gepland hebben. Gister al ingecheckt. En we hadden de achterste 2 stoelen gereserveerd, laatste rij dus weg van alle reuring. Maar lieve vriendin Yvette kon het omzetten naar 2 stoelen in de Economy Comfort. Die stoelen zitten net iets ruimer en meer beenruimte, wel zo handig met onze lange benen.

We werden rond half4 weggebracht naar Schiphol (Georny en Deborah dank jullie wel!). Daar aangekomen de koffer en rugzak ingeleverd en door de douane en security. Dat verliep vlekkeloos, het is onwijs rustig op de luchthaven en binnen 4 minuten stonden we aan de andere kant.

Morgen wordt er storm verwacht op Schiphol en veel vluchten geannuleerd dus we waren allang blij dat we vandaag vertrekken.

Alle tijd om achter de douane rond te neuzen en te stoppen voor een snack en wat te drinken. We zijn rond 7uur richting gate E2 gelopen, en Hans kent de Passage dame bij de gate. We hadden instappen bij Zone4 maar mochten bij Zone1 instappen, dat scheelt een hoop, want je gaat als een van de eersten aan boord en hebt alle ruimte om je tas bovenin te leggen. We waren ruim op tijd klaar voor vertrek en werden precies om 2035uur gepushed bij de gate.  Op rij 12 zitten we samen in het midden met een stoel vrij naast me en een meneer op de andere hoek. Super de luxe. Voorin de business class en premium class zit het helemaal vol.

De vlucht duurt 11uur en 35mins, wat een eind. Reizen is leuk, maar zo lang in een vliegtuig moet je er wel voor over hebben.

Afijn, opgestegen en we zitten wat te kletsen, komt de Captain naar ons toe met 2 glazen champagne en een bakje nootjes.. hoe dan? Collega Ruud die de vlucht heeft voorbereid in het OCC had doorgegeven dat we aan boord waren, en zodoende kwam de Captain voorbij.

Hij vroeg of we in de cockpit wilden komen kijken, en de Purser zou ons halen. Voor mij eigenlijk gesneden koek omdat ik voor mijn werk “Observeer” in de cockpit, maar voor Hans een leuke gelegenheid om te zien hoe het in zijn werk gaat voorin.

De maaltijd was een keuze tussen kip/rijst of pasta. Wij gingen voor de kip.. geen spektakel maar t ging. Wel een wijntje bij het eten.

Daarna getracht te gaan slapen, maar dat ging zo zo. Hans kan dat vele malen beter dan ik, en die was snel vertrokken .

Eenmaal halverwege de vlucht - na 6,5 uur, kwam de SP Hans halen om naar de cockpit te gaan. Hij vond het superleuk en een hele ervaring. Het is ook leuk en als je de kans krijgt moet je die pakken.

Tis nu nog 5uur en een kwartier en we vliegen ter hoogte van Almaty. Daarna richting Beijing en het laatste stukje naar Seoul.

Om 1615uur lokale tijd geland op Incheon Airport. We waren rap het vliegtuig uit maar bij de paspoorten begon het lange wachten. Een slinger van 6 bochten en heeeeel veel geduld. Slechts 5 poortjes open en alles zijn tijd, je moet geen haast hebben. Denk dat we er een uur over gedaan hebben. Vingerafdruk, foto van je gezicht en sticker in je paspoort. Voordeel was wel dat alle bagage gearriveerd was intussen.

Eenmaal buiten richting de Express Train die je in 50minuten naar de citycentre brengt. Taxi kost €50-70 en de trein €7 per persoon. Had de kaartjes al in Nederland gekocht. Scheelt een berg. En de Koreanen op de luchthaven spreken goed Engels.

Aangekomen in de stad bij Seoul Station begon het gehannes. We dachten we nemen een taxi, lekker snel. Ja we hadden de taxi in mum van tijd, alleen de taxichauffeur sprak alleen Koreaans en las alleen Koreaanse tekens … nul communicatie. Ons geschrift kan hij niet lezen. Na veel gesteggel en communicatie irritatie hebben we het hotel gebeld die de chauffeur verteld wat het adres is. Nou en dan is het piece of cake. Hartje centrum, vlakbij winkels en uitgaansgebied. SevenEleven om de hoek, wat wil je nog meer.

We hebben wat gegeten en drinken gehaald, en eigenlijk voel je gewoon dat het licht langzaam uitgaat. Morgen vroeg weer op voor de eerste city tour. Om 0850uur verzamelen hier om de hoek.

Welterusten en tot morgen!

1. Lydia en Jan:
    2 november 2023
    Hoop dat jullie lekker uitgerust zijn voor jullie prachtige avonturen. Eten ziet er geweldig uit en leuk Hans in de cockpit reuze interessant. Enjoy lieverds 😘
  2. Branca:
    2 november 2023
    Dat klinkt allemaal super goed, echt vakantie al. Nog lekker een poos voor de boeg! Lekker uitrusten en daarna volop genieten. Hier idd flinke storm, jullie hadden echt mazzel. Siem is naar de JC Arena, Ajax v Volendam. Zakdoeken liggen al klaar. Ik app je de eindstand en hopelijk een positieve. Schatten, geniet ervan. Groetjes uit het koude, stormachtige Almere 💋👍😘
  3. Daisy:
    3 november 2023
    Wat een prachtige foto vanuit de cockpit!😃 heel veel plezier!🤗
  4. Yvonne:
    4 november 2023
    Wat ee mooie start van de reis zo vanuit de cockpit! Gaaf! Hee veel plezier!